Aktualności

Arco marzec 2017

W połowie marca postanowiliśmy z Krystianem Kubisiakiem otworzyć letni sezon wyjazdem na wspinanie wielowyciagowe w nieco cieplejszych okolicznościach przyrody. W tym roku zdecydowaliśmy się na Arco, które dotychczas zawsze odwiedzaliśmy przypadkowo (załamanie pogody w Dolomitach) w szczycie sezonu kąpielowego. Należy jednak pamiętać, że sezon plażowy nad jeziorem Garda dla wspinacza z naszej strefy klimatycznej zdecydowanie nie pokrywa się z okresem wspinaczkowym na większych ścianach. Biorąc pod uwagę nasze poprzednie – wyłącznie sportowe – doświadczenia, próba wakacyjnego działania na południowych ścianach doliny Sarca zakończyłaby się udarem cieplnym. Zdecydowanie najlepszym okresem na zakosztowanie wielowyciągowych klasyków regionu jest wczesana wiosna oraz jesień. Nasz marcowy wyjazd był tego bardzo dobrym potwierdzeniem, gdzie mieliśmy tylko jeden dzień z opadami, a temperatury w ścianie nie odbiegały od warunków dostępnych tylko w nieliczne piękne lipcowo-sierpniowe dni w naszych Tatrach.

Monte Brento

Tegoroczny wyjazd zmontowaliśmy w 5 osobowej grupie olsztyńsko (piszący te słowa) - toruńsko (Krystian Kubisiak i Przemek Radzikowski) – bydgoskiej (Wojtek Zawadzki i Robert Grabia).

Zaplanowaliśmy z Krystianem 4 drogi (dwie syte i dwie rekreacyjne), co na tygodniowy wyjazd uznaliśmy za sensowny „urobek”. Szczęśliwie kolejny wyjazd z rzędu udało nam się ten plan minimum zrealizować w 100%. Ukoronowaniem pobytu był śliczny klasyk regionu „Renata Rossi”, którą to drogę polecamy gorąco. Charakteryzuje się on znaczną urodą, nawet najsłabsze wyciągi nie były czynnikiem obniżającym estetykę całej linii. Polecamy także Barbarę, w szczególności dwa kluczowe wyciągi w zacięciu, które mogą być źródłem wyjątkowo przyjemnych doznań. W przypadku postoju na polu namiotowym dodatkowym atutem obu dróg jest ich położenie niemal w centrum Arco na Monte Colodri, co ogranicza podejście niemal do zera.

Polecane Barbara i Renata Rossi na Monte Colodri

Zrobione drogi:

Adam i Krystian

1. Monte Colodri, Barbara, VI, 300 m – dwa wyjątkowe ładne wyciągi VI w zacięciu powyżej rampy, co czyni drogę godną polecenia.

2. Monte Colodri, Cinque Stagioni, 5c, 180 m – łatwe sportowe wspinanie, kończy się  kłopotliwym zejściem, które wymaga dojścia na szczyt  do ferraty inną drogą wspinaczkową. Normalne zejście z drogi jest niemożliwe ze względu na dobrze ogrodzoną winnicę, która była dodatkowo pilnowana przez „pieska”. My do ferraty dochodziliśmy wariantami dróg Bonjo i Spigolo Sud. Drogę robiliśmy w trójkę z Przemkiem.

3. Monte Colodri, Renata Rossi – w przewodniku droga ma tylko trzy gwiazdki, ale według nas jest ona zdecydowanie godna polecenia. Potwierdza to także spora popularność wśród bywalców regionu. Ładne klasyczne wspinanie bez brzydkich wyciągów, co nie często się zdarza. Nawet łatwe wyciągi były interesujące.

4. Parete Zebrata, Rita, 5c, 400 m – rekreacyjne wspinanie po połogu, które można polecić albo na początek wyjazdu na rozwspinanie w dolinie, albo na koniec, gdy nie ma pary na coś poważniejszego

Wojtek i Robert

1. Monte Colodri, Primi Sogni 180 6a, 180m

2. Monte Colodri, Barbara, VI, 300 m

3. Parete Zebrata, 5c, 400m

4. Parete Zebrata, Spinello, 6a, 200m

Nocleg

Nocowanie w Arco bez kosztów jest oczywiście możliwe, niemniej trudne i obarczone wysokim ryzykiem konfrontacji z władzami porządkowymi.  My w tym roku korzystaliśmy z komfortowego kampingu Zoo w Arco (5 minut spacerem od Monte Colodri). Poza sezonem wiązało się to z akceptowalnym kosztem około 10 euro za noc na osobę.

Przewodniki:

Diego Filippi, Sarca Walls. Classic and modern roues in the Sarca Valley

Mario Manica, Antonella Cicogna, Davide Negretti, Arco rocks. 106 suggestions Sarca Valley, Trento, Rovereto, Giudicarie Valley.

Pora roku na wspinanie wielowyciągowe:

Jak już wspomniałem na wstępie marzec/kwiecień to zdecydowanie dobry czas na wspinanie wielowyciągowe w dolinie. Moim zdaniem od końca maja robi się już trochę ciepło na większe ściany, natomiast okres letni, jest już zdecydowanie zbyt gorący. W czasie upału można znaleźć sporą ilość wspinania sportowego w jednej z wielu okolicznych miejscówek (szczegóły dostępne są w drugim z podanych przewodników). Jeżeli wybierzemy zacienione wystawy, wspinanie sportowe jest możliwe, choć zazwyczaj trudno mówić o dużym komforcie termicznym.